Work life balance, czyli nie samą płacą żyje człowiek

21.04.2020

Dzielenie życia między obowiązki zawodowe a rodzinę nie dla wszystkich należy do łatwych. Często wręcz płaszczyzny te przenikają się i są trudne do rozgraniczenia. Koncepcja, by odnaleźć równowagę i balans między domem a pracą znajduje rzesze zwolenników nie tylko wśród pracowników, ale także dla pracodawców. Jak mówią badania naukowe - zadowolony pracownik przynosi firmie większe korzyści.

Work life balance nie jest nową koncepcją. Choć termin ten użyto pierwszy raz w 1986 roku, prekursorów tego kierunku można szukać w latach 30-tych XX wieku, kiedy to wprowadzono krótszy dzień pracy robotników, by podnieść ich efektywność[1]. Dziś już powszechnie wiadomo, że nie wystarczy wyłącznie odpowiednia pensja, by pracownik zaangażował się i znalazł satysfakcję w codziennej pracy.

Na work life balance można patrzeć z różnych perspektyw. Zasadniczo mówimy o korzyściach dla pracownika i pracodawcy. Pracownik, dzięki temu, że stosuję zasadę równowagi między pracą a czasem dla rodziny – rozumianym oczywiście też jako czasem wolnym dla siebie – jest mniej zestresowany, ma czas na realizację swoich pasji, uprawianie sportu, spotykanie się na stopie towarzyskiej, zabawę z dziećmi, odpoczynek umysłowy. Co ważne, koreluje to właśnie z późniejszą efektywnością w pracy.

Niespełna 3 godziny pracy kreatywnej

Jak pokazują badania naukowe Brytyjczyków przeciętny pracownik skoncentrowany jest maksymalnie na pracy 2 godziny i 53 minuty. Pozostały czas poświęca na nieproduktywne, pod kątem pracodawcy, zadania: przeglądanie informacji, social mediów, jedzenie, przygotowywanie napojów, rozmowy ze współpracownikami[2].

Zrozumiałe wydają się więc benefity pozwalające na skracanie czasu pracy. Wprowadzają je zarówno małe, „nowoczesne” startupy, jak i, wybiórczo, korporacje (Amazon, Toyota). Badania pokazują, że skrócenie czasu pracy powoduje utrzymanie wydajności na tym samym poziomie, a nawet zwiększenie produktywności firmy. Związane jest to także z zadowoleniem pracownika.

Zadowolony pracownik daje większy zysk

Jak się okazuje bowiem zadowolenie i zaangażowanie pracowników wpływa na lepsze wyniki finansowe firmy - takie wnioski płyną z badań naukowych (J. Harter, 2010)[3]. Ten aspekt może przemawiać do osób zarządzających firmami, jeśli chodzi o tzw. miękkie motywowanie pracownika.

W Polsce nie spotyka się powszechnie skracania czasu pracy, wprowadzanego jako standard do firm. Pracodawcy wolą nadal inne benefity. Są elementem pożądanym przez pracowników i budującym dobrą atmosferę w pracy, ale też przywiązanie do firmy.

Work life balance, możemy rozumieć właśnie także jako możliwość relaksu i oderwania się od pracy, odpoczynku umysłowego, zrelaksowania się, nabrania sił i energii. Do tego służą niektóre benefity biurowe jak: chillout roomy, w których znajdziemy mini siłownie, stoły do ping-ponga czy piłkarzyków, konsole do gier, czy worki bokserskie. Fizyczny relaks w biurze jest pewną higieną umysłu pracownika.

Ciekawe benefity to magnes

Benefity są częścią budowania strategii employer brandingu, czyli kreowania świadomości marki pracodawcy. Benefity pozapłacowe, które należą właściwie już do standardów to: prywatna opieka medyczna, ubezpieczenie grupowe, czy karty Multisport. Większość korporacji i mniejszych firm ma je w swojej ofercie. Do ciekawszych benefitów, spotykanych przeze mnie w Polsce, należą: budżety szkoleniowe, dostęp do świeżych owoców i warzyw, śniadania firmowe, hulajnogi w biurze, atrakcyjne biuro z prysznicem i miejscami parkingowymi. Ważne i pożądane są także wspólne wyjścia, integracje, wyjazdy, pikniki rodzinne, imprezy firmowe dla dzieci pracowników. Oczywiście warto zaznaczyć, że dodatkowe benefity powinny iść w parze z godnymi warunkami płacowymi i rzetelnymi umowami. Inaczej nie spełnią swojej roli.

Warto propagować dobre benefity i wprowadzać do firm ideę work life balance. To zadanie odpowiedzialnych managerów HR i PR. Odwdzięczy się nie tylko zadowoleniem pracownika, ale jak pokazują badania, lepszą jakością pracy, a nawet lepszymi wynikami finansowymi firmy. 

Katarzyna Moszko-Stachowska, PR Manager Currency One

[1] Work/Life Balance, Challenges and Solutions, Nancy R. Lockwood w [https://tiny.pl/7q2tq]

[2]https://www.vouchercloud.com/resources/office-worker-productivity

[3] Rath & Harter (2010) Wellbeing. The Five Essential Elements. GALLUP Press w [https://www.scirp.org/(S(czeh2tfqyw2orz553k1w0r45))/reference/ReferencesPapers.aspx?ReferenceID=2054733]

 

Autor: Katarzyna Moszko-Stachowska
Kategoria: 10-lecie MARKETING