pl

Black Friday. Jak nie dać się oszukać? Poznaj 5 zasad

22.11.2022

Black Friday najbardziej rozpowszechniony jest w Stanach Zjednoczonych, jednak trzeba przyznać, że w naszym kraju też zdążył się już dość mocno zakorzenić i przyjąć w marketingowej kulturze. Jeszcze kilka lat temu niewiele sklepów oferowało obniżki z tej okazji. Dzisiaj już właściwie wszystkie sklepy, zarówno te stacjonarne, jak i online, oferują kuszące promocje. Często przy tym nie ograniczając się do jednego dnia, ale organizując Black Weekend, Black Tydzień czy nawet cały Black Miesiąc. Jednak coraz częściej słyszymy o tym, że czas wzmożonych zakupów jest okazją do nieuczciwych praktyk sprzedażowych. Jak kupować uważnie i nie dać się oszukać? Zebraliśmy kilka cennych porad, które przydadzą się zarówno podczas czarnych wyprzedaży, jak również podczas kupowania świątecznych prezentów.

1. Korzystaj z porównywarek cenowych i historii cen

Wyprzedaż do -70% jest chwytliwym hasłem, ale niestety, często nieprawdziwym. Wiedząc, że zbliża się okres wzmożonych zakupów, sprzedawcy celowo podnoszą ceny produktów, by ponownie je obniżyć do początkowego poziomu na czas promocji, oferując tym samym „atrakcyjny” rabat. Ponadto cena tego samego produktu u różnych sprzedawców może się różnić nawet o kilkadziesiąt procent.

Aby nie dać złapać się w taką pułapkę, skorzystaj z popularnych porównywarek cenowych i sprawdź jak kształtowała się cena produktu w ostatnim czasie i jak obecnie wygląda oferta różnych sklepów. Dzięki temu będziesz wiedzieć, czy promocyjna oferta sklepu jest rzeczywiście atrakcyjna.

2. Sprawdzaj opinie

Przeczytaj wystawione opinie w interesującym Cię sklepie, zwłaszcza jeżeli zamawiasz coś w nowym dla siebie serwisie. Zwróć uwagę, czy recenzje pochodzą od zweryfikowanych konsumentów, którzy faktycznie dokonali tutaj zakupu. Weź pod uwagę czy wyrażone opinie są konkretne i nie powielają się w nich te same treści.

Warto po każdym zakupie wystawić opinię na temat przeprowadzonej transakcji. Twoje doświadczenia mogą być dla kogoś cenną wskazówką podczas podejmowania decyzji o zakupie.
Równie istotne są opinie o samym produkcie, zwłaszcza na niezależnych portalach. Zdarza się, że sklep usuwa niekorzystne komentarze z własnej strony.

3. Sprawdź dane kontaktowe i identyfikacyjne sprzedawcy

Rynek e-commerce rośnie w szybkim tempie. Wciąż pojawiają się nowe sklepy internetowe na rynku. W przypadku nowych, nieznanych Ci dotąd serwisów sprawdź szczegółowo ich wiarygodność i opinie. Zweryfikuj dane przedsiębiorcy, pod jakimi zarejestrowany jest serwis. Brak podstawowych danych kontaktowych może być sygnałem ostrzegawczym. Zwłaszcza jeśli cena towaru lub usługi jest wyjątkowo atrakcyjna.

4. Bezpieczne płatności

Duże, sprawdzone serwisy zazwyczaj oferują kilka opcji płatności za zakupy. Jeżeli serwis, zwłaszcza wcześniej Ci nieznany, żąda płatności z góry i oferuje wyłącznie jej jedną opcję, powinno to wzmóc Twoją czujność.

Opłacając zamówienie przelewem lub korzystając z szybkiej płatności czy BLIKa, koniecznie sprawdź, czy nie zostałeś przeniesiony na fikcyjną stronę platformy płatności i zweryfikuj poprawność danych, jakie otrzymałeś w powiadomieniu. Możesz się zorientować czy operatorzy płatności dostępni w sklepie oferują dodatkowe programy ochrony kupującego.

Warto w tym miejscu dodać, że jedną z najbezpieczniejszych opcji płatności jest płatność kartą kredytową (debetową). W przypadku problemów z realizacją zamówienia możesz skorzystać z usługi chargeback. W tym celu konieczne jest złożenie reklamacji w banku, w którym posiadasz kartę.

5. Zapoznaj się z regulaminem

Sprawdź zarówno regulamin sklepu, w którym dokonujesz zakupu oraz regulamin promocji, z której chcesz skorzystać. Końcowy rabat czasami różni się od tego obiecanego w reklamie. Okazuje się, że to była promocja z haczykiem, tylko dla wybranych produktów, a informacje te podane były gdzieś na dole strony, małym druczkiem.

Ponadto pamiętaj, że dokonując zakupu przez internet masz prawo do zwrotu w ciągu 14 dni od dnia odbioru towaru. Nie musisz podawać przyczyny odstąpienia, pamiętaj jedynie, że musisz odesłać produkt w ciągu kolejnych 14 dni. Niektóre serwisy wydłużają czas, w którym możesz zrezygnować z zakupu. Weź to pod uwagę, szczególnie przy zakupie prezentów świątecznych, które można zwrócić lub wymienić, jeśli okażą się nietrafione.

Niektórzy sprzedawcy, chcąc zniechęcić klientów do zwrotu, udostępniają indywidualnie skonstruowany regulamin z zasadami, które nie są zgodne z prawem konsumenta, np. zapis o konieczności dołączenia paragonu do zwrotu. Zwróć uwagę na zapis w regulaminie dotyczący zakupu produktów cyfrowych, których zwrot często jest warunkowy lub ograniczony.

Wiedząc, na co zwracać uwagę podczas zakupów, nie tylko przy okazji Black Friday, możesz sporządzać listę potrzebnych rzeczy i ruszać na łowy. Jednak bądź przy tym szczególnie ostrożny i nie daj się oszukać.

 

Szybki kontakt
Infolinia
+48 61 250 45 65
LiveChat
Rozpocznij LiveChat
E-mail
biuro@internetowykantor.pl
Nasi konsultanci pracują
w dni robocze (pn-pt)
w godzinach 08:00 - 20:00