pl

Czym różni się kantor internetowy od stacjonarnego?

30.09.2014

Do końca minionej dekady polski rynek wymiany walut był zdominowany przez stacjonarne kantory. Pewną rolę odgrywały na nim również banki. Obecnie sytuacja przedstawia się zupełnie inaczej. Od pięciu lat coraz większą popularność zdobywają kantory internetowe. Najstarszy taki serwis (InternetowyKantor.pl) wymienił już walutę należącą do 155 000 osób. Prócz niego na krajowym rynku działa ponad pięćdziesiąt dużo mniejszych e-kantorów, które przeprowadzają transakcje w trybie online. Presja ze strony kantorów internetowych sprawia, że wielu ich stacjonarnych konkurentów zawiesza działalność lub przenosi wymianę do sieci. Tradycyjne kantory nie bez przyczyny ustępują pola serwisom oferującym transakcje online. W tym kontekście decydujące znaczenie ma kilka różnic.

Stacjonarny kantor – wybór dla osób lubiących gotówkę

Najważniejsza różnica pomiędzy kantorami internetowymi i stacjonarnymi jest zdefiniowana przez czynniki historyczne. Tradycyjne kantory powstały w czasach, gdy prowadzono tylko wymianę gotówkową lub barterową (towar za towar). Stacjonarne punkty wymiany walut starają się podążać z duchem czasu (np. poprzez tworzenie własnych witryn internetowych). Tym niemniej, najważniejsze zasady działania tradycyjnych kantorów pozostają takie same jak 50 czy 100 lat temu. Ich klienci po zakończeniu transakcji nadal otrzymują środki w formie gotówkowej. To rozwiązanie jest niebezpieczne i kłopotliwe, gdy wymiana dotyczy większej kwoty. Wiele osób obawia się zagrożeń, które wynikają z konieczności przetransportowania  środków. Dodatkowo istnieje ryzyko, że kasjer walutowy pomyli się w trakcie przeliczania wypłacanej kwoty.

ZWRÓĆ UWAGĘ: Wymiana w stacjonarnym kantorze może być kłopotliwa i niebezpieczna.

Osoby korzystające z kantorów internetowych nie są narażone na wspomniane zagrożenia. Po zrealizowaniu transakcji, która nie wymaga wychodzenia z domu, ich środki szybko trafiają na bezpieczne konto bankowe. W tym kontekście warto wspomnieć, że klient kantoru stacjonarnego musi udać się do placówki banku i wpłacić gotówkę na konto. Taka czynność dość często generuje dodatkowe koszty. W przypadku kilku krajowych banków przedsiębiorca dokonujący gotówkowej wpłaty na konto walutowe musi zapłacić dodatkowo prowizję wynoszącą 0,4 – 0,5%. To oznacza, że przekazanie na rachunek walutowy sumy 10 000 euro kosztuje 40 – 50 euro.

ZWRÓĆ UWAGĘ: Klienci kantorów internetowych bez wychodzenia z domu otrzymują środki na swoje konto. Takie rozwiązanie jest bezpieczne i pozwala na uniknięcie kosztów związanych z wpłatą gotówki w banku.

Koszty wpłacenia waluty na rachunek nie są problemem dla klientów serwisu InternetowyKantor.pl. Najstarszy i największy kantor internetowy oferuje bezpłatne przelewy zwrotne do ponad dwudziestu banków. W tej grupie można znaleźć między innymi następujące instytucje:

  • Alior Bank
  • BZ WBK
  • BGŻ
  • Credit Agricole
  • Deutsche Bank
  • ING Bank Śląski
  • mBank
  • Pekao S.A.
  • PKO BP
  • T-Mobile Usługi Bankowe (wcześniej Alior Sync)

Warto nadmienić, że osoby posiadające konta w kilku wymienionych bankach (np. Alior Banku, BGŻ, BZ WBK i Raiffeisen Polbanku) mogą liczyć na ekspresowy przelew zwrotny. Taka operacja jest realizowana w ciągu 60 minut od wymiany waluty (o ile klient zaakceptował transakcję w dzień roboczy, pomiędzy godziną 8:30 i 16:20 oraz posiada rachunek złotówkowy i walutowy w tym samym banku).

ZWRÓĆ UWAGĘ: Klienci serwisu InternetowyKantor.pl mogą liczyć na darmowe przelewy do ponad dwudziestu banków. Aż 90% transakcji realizowanych jest w ciągu 15 minut.  

Za gotówkową wymianę w kantorze trzeba sporo dopłacić

Bezpieczeństwo i większa wygoda to nie jedyne zalety wymiany walut w trybie online. Dla wielu osób decydujące są bardziej atrakcyjne kursy. Pod tym względem stacjonarne kantory również nie mogą konkurować z internetowymi odpowiednikami. Tradycyjne punkty wymiany walut regularnie świadczą usługi tylko dla osób zamieszkujących w promieniu kilku lub kilkunastu kilometrów. Nawet po ustaleniu bardzo atrakcyjnych kursów wymiany stacjonarny kantor nie może znacząco zwiększyć liczby składanych zleceń. Na przeszkodzie stoją bowiem koszty związane z dojazdem potencjalnych klientów. Wspomniany czynnik skutecznie ogranicza liczbę transakcji, które w ciągu dnia roboczego realizuje tradycyjny punkt wymiany walut. Jego właściciel z uwagi na stałe koszty (np. czynsz za wynajem i ochronę lokalu) nie może ustalić kursów, które są znacznie bardziej atrakcyjne.

Kantory internetowe nie zmagają się z opisywanymi ograniczeniami. Ze względu na dużą liczbę transakcji, które zlecają internauci, takie serwisy wymiany walut mogą ustalić niski poziom jednostkowego zysku (tzw. spreadu). Aktualna wysokość spreadu jest obliczana jako różnica pomiędzy kursem sprzedaży i kupna danej waluty. Niższy spread, który stosują kantory internetowe, pozytywnie wpływa na sytuację wszystkich klientów. Korzyści odnoszą zarówno osoby kupujące obcą walutę (ze względu na niższy kurs sprzedaży), jak i klienci, którzy ją sprzedają (z powodu wyższego kursu kupna).   

ZWRÓĆ UWAGĘ: Stacjonarne kantory ze względu na ograniczony zasięg swojej działalności nie mogą znacząco obniżyć spreadów. Takie punkty wymiany walut systematycznie tracą klientów na rzecz kantorów internetowych. Jednym z powodów są bardziej atrakcyjne kursy, które ustalają konkurenci działający w Internecie. 

Wyniki przedstawione w poniższej tabeli potwierdzają, że różnice kursowe między kantorami stacjonarnymi oraz internetowymi są znaczące. W zależności od waluty i rodzaju transakcji klient serwisu InternetowyKantor.pl może zaoszczędzić od 1,00% do 1,16% (w relacji do średniego kursu tradycyjnych kantorów). Warto wspomnieć, że po uwzględnieniu zaprezentowanych kursów osoba kupująca 10 000 funtów brytyjskich za gotówkową wymianę musiałaby dopłacić aż 558 zł.

ZWRÓĆ UWAGĘ: Za zakup lub sprzedaż waluty w tradycyjnym kantorze średnio trzeba dopłacić ponad 1% (w stosunku do e-kantoru). Klienci stacjonarnych punktów wymiany walut dodatkowo ponoszą koszty związane z dojazdem i stratą cennego czasu.

Szybki kontakt
Infolinia
+48 61 250 45 65
LiveChat
Rozpocznij LiveChat
E-mail
biuro@internetowykantor.pl
Nasi konsultanci pracują
w dni robocze (pn-pt)
w godzinach 08:00 - 20:00