pl

Kiedy pieniądze dotrą najszybciej?

14.04.2015

Pod koniec ubiegłego stulecia przelewy internetowe były jeszcze nowością dla Polaków. Obecnie wielu internautów nie może już sobie wyobrazić codziennego życia bez takiego sposobu wymieniania pieniędzy. Wszystkie krajowe banki oferują zarówno przelewy „złotówkowe”, jak i walutowe. Warto wiedzieć, że te operacje są rozliczane i księgowane w inny sposób. Osoby przesyłające środki w walucie obcej muszą się pogodzić z dłuższym czasem realizacji przelewu internetowego oraz dodatkowymi opłatami.

Za przelewy w złotym odpowiada nie tylko system ELIXIR …

Osoby posiadające konto w jednym z krajowych banków, zwykle mają do wyboru od trzech do sześciu rodzajów zewnętrznego przelewu (patrz poniższa tabela). Większe firmy dodatkowo mogą korzystać z innych rozwiązań (np. systemu TARGET2).

ZWRÓĆ UWAGĘ: Liczba różnych typów przelewu zależy wyłącznie od polityki danego banku. Klienci niektórych instytucji mają do wyboru tylko trzy opcje (przelew ELIXIR, SORBNET oraz SWIFT).    

Dla klientów banku, którzy przesyłają złote, przelew w systemie ELIXIR nadal jest podstawowym rozwiązaniem. Osoby nieprowadzące działalności gospodarczej (konsumenci) zwykle nie zapłacą za taką operację, jeżeli jest ona realizowana przez Internet. Standardowe przelewy najczęściej docierają do adresata w następnym dniu roboczym. Krótszy czas ich realizacji jest możliwy przy sprzyjającym układzie sesji rozliczeniowych w dwóch bankach.

ZWRÓĆ UWAGĘ: Czas realizacji standardowego przelewu w złotych zależy od układu sesji rozliczeniowych w banku odbiorcy i nadawcy.

Osoby, którym zależy na czasie mogą wybrać przelew w systemie SORBNET albo Express ELIXIR. To pierwsze rozwiązanie, jest domyślnie przeznaczone dla bardzo dużych kwot (powyżej 1 000 000 zł). Dlatego osoby wysyłające zwykłe przelewy w systemie SORBNET, muszą się liczyć ze sporą prowizją (nawet 50 zł). 

Przelew w systemie Express ELIXIR jest znacznie tańszym i równie szybkim rozwiązaniem (patrz poniższa tabela). Problem w tym, że tzw. przelewów natychmiastowych nie oferują jeszcze wszystkie krajowe banki. Taką usługę zaproponowały następujące instytucje: Alior Bank, Bank BPS, Bank Zachodni WBK, Citi Handlowy, Idea Bank, ING Bank Śląski, mBank, Meritum Bank, Millennium Bank, neoBANK, SGB-Bank, T-Mobile Usługi Bankowe (stan na 20 lipca 2015 r.). 

ZWRÓĆ UWAGĘ: Jeżeli bank oferuje przelewy natychmiastowe, to lepiej wybrać taką opcję niż rozliczenie w systemie SORBNET.

Źródło: opracowanie własne

Przelew SEPA to częściowa alternatywa dla systemu SWIFT

Trudno ukryć, że osoby przesyłające walutę (np. euro lub dolary), wciąż znajdują się w gorszej sytuacji. Tacy klienci mają do wyboru dwa rodzaje odpłatnych przelewów. Operacje realizowane w systemie SEPA są znacznie tańsze (koszt do 10 zł), ale można je zastosować tylko w przypadku gdy:

  • kwota przelewu jest rozliczana w euro
  • banki odbiorcy i nadawcy działają na terenie Jednolitego Europejskiego Obszaru Płatniczego.

Warto również pamiętać, że przelew SEPA nie może posiadać dodatkowych opcji, które przyspieszają jego realizację. Mimo wspomnianego ograniczenia, odbiorca już następnego dnia roboczego powinien otrzymać kwotę w euro (patrz powyższe zestawienie). Nieprzekraczalny termin to trzy dni robocze.    

ZWRÓĆ UWAGĘ: Przelew w systemie SEPA musi spełniać określone wymagania (m.in. dotyczące waluty i położenia banku odbiorcy). W przeciwnym razie, bank prześle pieniądze poprzez system SWIFT.

Mimo upływu lat, system SWIFT wciąż pozostaje popularnym rozwiązaniem dla osób wysyłających przelewy za granicę. Największą wadą SWIFT-u jest wysoki koszt operacji. Opłaty dla wariantu zakładającego podział kosztów między odbiorcę i nadawcę (opcja kosztowa SHA), wynoszą co najmniej 0,15% – 0,50% wartości przelewu. W przypadku operacji o dużej wartości, jej łączny koszt może sięgnąć limitu wyznaczonego przez banki (200 zł – 250 zł). Osoba, która chce by przelew SWIFT dotarł następnego lub tego samego dnia, będzie musiała sporo dopłacić. Standardowy czas przesłania środków w opisywanym systemie to trzy pełne dni robocze (patrz powyższa tabela).

Szybki kontakt
Infolinia
+48 61 250 45 65
LiveChat
Rozpocznij LiveChat
E-mail
biuro@internetowykantor.pl
Nasi konsultanci pracują
w dni robocze (pn-pt)
w godzinach 08:00 - 20:00