pl

Bezpieczny senior. Jak nie dać się oszukać?

20.10.2022

W ostatnich latach oszustwa seniorów przybrały na sile. Przestępcy wykorzystują brak czujności osób starszych, nierzadko też samotnych. O ile metoda na wnuczka jest już dobrze wszystkim znana i wielu seniorów jest na nią wyczulonych, o tyle inne oszustwa, również te w internecie, wciąż są nagminne i co więcej, skuteczne. Jak zadbać o bliskich nam seniorów? W Europejskim Dniu Seniora prezentujemy najbardziej popularne metody oszustw i kilka porad, jak im zapobiec.

Metody oszustw seniorów

Aby wiedzieć na co zwracać uwagę i nie dać się oszukać, powinniśmy poznać mechanizm przestępstw. Będziemy wówczas bardziej wyczuleni na ryzykowne zachowania, które w efekcie mogą być oszustwem. 

Metoda na wnuczka 

Chyba najbardziej znana wszystkim metoda, która bazuje na manipulacji uczuciami. Oszust podaje się za członka rodziny lub kogoś znajomego. Dzwoni z prośbą o pilną pożyczkę, a powodów może być wiele. Np. spowodowany wypadek i konieczność naprawy szkód czy zakup samochodu lub mieszkania po okazyjnej cenie. Pojawia się presja czasu, aby oszukani nie mieli chwili, by zastanowić się nad całą sytuacją. Oszuści manipulują rozmową, wzbudzając przy tym poczucie winy. Najczęściej proszą o przekazanie pieniędzy poprzez znajomego lub przelewem. Oczywiście po przekazaniu środków, kontakt się urywa.

Metoda na policjanta

Ta metoda to rozwinięcie oszustwa na wnuczka. Po zakończonej rozmowie z osobą podszywającą się pod kogoś nam bliskiego, dzwoni kolejna osoba, podająca się za funkcjonariusza policji. Tłumaczy, że poprzedni telefon był próbą wyłudzenia pieniędzy, ale już namierzono oszusta. „Policjant” prosi o wypłacenie z środków z banku i przekazanie ich osobiście lub przelewem. Przestępcy wykorzystują tutaj autorytet funkcjonariusza, który przecież powinien dbać o nasze bezpieczeństwo. Przekonują, że pieniądze pomogą w schwytaniu oszustów, wzbudzając tym samym poczucie winy, ale i odpowiedzialności. Niekiedy pojawiają się groźby o konsekwencjach, na wypadek gdybyśmy nie byli skłonni współpracować.  

Metoda na bank/ZUS/Urząd Skarbowy

Metoda oszustwa internetowego, która bazuje na autorytecie i powadze instytucji. Najczęściej odbywa się poprzez wysłanie wiadomości e-mail lub sms z prośbą o aktualizację danych osobowych, które są niezbędne do otrzymania jakiegoś świadczenia. Aby to zrobić, należy kliknąć w link zamieszczony w wiadomości. Kiedy to zrobimy, na nasz telefon lub komputer pobierane jest złośliwe oprogramowanie, które odczytuje dane z urządzenia. Możemy również odebrać telefon z rzekomego banku, z informacją o próbie wyłudzenia kredytu na nasze dane i aby temu zapobiec, należy pobrać nową aplikację bankową. W ten sposób oszuści mogą otrzymać dostęp do naszych danych, również tych, potrzebnych do logowania w aplikacjach bankowych.

Metoda na koronawirusa

Przestępcy nie są bierni i do oszustw wykorzystują aktualną sytuację na świecie oraz bieżące wydarzenia, takie jak np. pandemia koronawirusa. Jak? Pod pretekstem odbioru zaświadczenia o szczepieniu, wyniku testu czy też dopłaty za dezynfekcję paczki, na którą ktoś oczekuje, wysyłają wiadomość z linkiem. Ale treść wiadomości często bazuje również na strachu, np. informacja, że osoba, z którą mieliśmy niedawno kontakt ma pozytywny wynik testu i konieczne jest, abyśmy i my umówili się na test. Konsekwencją skorzystania z linku w wiadomości jest dostęp do danych zapisanych na naszym telefonie.

Najnowsze metody

Coraz więcej przestępstw ma miejsce w sieci. Najnowsze technologie są nie tylko naszym sprzymierzeńcem i udogodnieniem w codziennym życiu, ale również kolejnym kanałem, przez który działają przestępcy. O ile transakcje w sprawdzonych sklepach internetowych są bezpieczne, o tyle sprzedaż na platformach, umożliwiających sprzedaż wśród osób prywatnych już niesie ze sobą duże ryzyko. W ostatnim czasie coraz więcej zgłoszeń o przestępstwach lub próbie ich popełnienia, rejestruje się na popularnych platformach typu olx czy Vinted. Jak to działa? Oszust wysyła wiadomość, że jest zainteresowany zakupem oferowanej przez nas rzeczy i już dokonał za nią płatności. Wysyła również fałszywy link do strony, na której możemy odebrać swoje pieniądze za sprzedany towar. Aby jednak dokonać odbioru wpłaty i sfinalizować transakcję, musimy podać dane swojej karty bankowej. Nie trudno się domyślić, że w efekcie zostajemy z pustym kontem. 

Jak nie zostać oszukanym?

Jest kilka ważnych i pomocnych porad na temat tego, jak uniknąć oszustwa. Począwszy od ostrożności na co dzień, po wzmożoną czujność podczas wszelkich operacji finansowych. Warto rozmawiać z osobami starszymi i uczulać ich na zwiększoną podejrzliwość, co do niespodziewanych telefonów, czy też osób, które podają się za znajomego lub pracownika jakiejś instytucji. Ustalmy, że w takiej sytuacji zawsze należy nawiązać kontakt z rodziną, aby potwierdzić autentyczność sytuacji. 

Kilka naszych porad:

  • Nigdy nie zapisuj numeru PIN na karcie bankomatowej ani na kartce przechowywanej obok niej.
  • Nikomu nie podawaj loginu i hasła do swojego konta bankowego, ani danych do kont w innych aplikacjach.
  • Nigdy nie podawaj swoich danych osobowych przez telefon lub wiadomości. Próba wyłudzenia w ten sposób danych powinna wzbudzić podejrzliwość.
  • Nie pożyczaj pieniędzy osobom, które deklarują, że chcą przekazać gotówkę twoim bliskim.
  • Nie przechowuj w domu dużej ilości gotówki i nie mów nikomu obcemu, ile środków masz na koncie.
  • Nie wpuszczaj do mieszkania nieznajomych.
  • Nie podejmuj decyzji pod wpływem impulsu. Skontaktuj się z rodziną lub policją i skonsultuj zaistniałą sytuację. 
  • Pamiętaj, że policja nigdy nie informuje przez telefon o swoich działaniach, a urzędnicy zwykle zapowiadają swoją wizytę telefonicznie.
  • Czytaj uważnie wiadomości od banków i w razie wątpliwości, skontaktuj się z infolinią.
  • Transakcji płatniczych zawsze dokonuj przez dany portal, nie bezpośrednio z kontrahentem.

Twojej lekturze polecamy również nasz e-book o cyberbezpieczeństwie. Z niego dowiesz się jak nie dać się oszustwom internetowym. 

Szybki kontakt
Infolinia
+48 61 250 45 65
LiveChat
Rozpocznij LiveChat
E-mail
biuro@internetowykantor.pl
Nasi konsultanci pracują
w dni robocze (pn-pt)
w godzinach 08:00 - 20:00